Nachádzate sa: ÚVODNÁ STRANA / Aktuality

O motorkách, filozofii a slobode na dvoch kolesách

Petr Kocina, Ciprián Turčan, 5.2.2019

O motorkách, filozofii a slobode na dvoch kolesách - rozhovor s Petrom Kocinom

 

 

Petr Kocina prednáša na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. O motorkách a filozofii sa s ním porozprával kolega Ciprián Turčan.

 

Otázka: Ako by sme ťa predstavili čitateľom?

 

Odpoveď: Nijako. Zaujala ma téma vzťahu medzi motorkami a slobodou. Zostaňme pri nej.

 

Otázka: Majú vôbec motorky, filozofia a sloboda niečo spoločné? Alebo je to všetko len šikovný marketing?

 

Odpoveď: To je zaujímavá otázka. Nuž, vo filozofii stojí celý svet pred človekom ako problém. Otváranie otázok, na ktoré už existujú zdanlivo samozrejmé odpovede, je preto bežnou praxou filozofie. Opakované preskúmavanie dôverne známeho nás vedie k novým pohľadom na svet a pomáha nám objavovať nové spôsoby myslenia a bytia. Filozofia nás takto oslobodzuje od diktátu toho, čo tu už raz bolo, je, alebo nás len niekde presvedčili, že by malo byť. Uvoľňuje nás tým pre všetko, čo ešte len môže byť, pre to, čo objavíme. Je to práve téma oslobodzovania, ktorá spája svet motoriek s filozofiou.

 

Otázka: Akú slobodu prinášajú motorky? Nie je to len ilúzia slobody?

 

Odpoveď: Motorky človeka oslobodzujú tým, že počas jazdy veľmi intenzívne pútajú jeho pozornosť k zemskému povrchu, k asfaltu alebo blatu, k čistej prítomnosti. Nakrátko ho tak oslobodzujú od mentálneho balastu, v ktorom ľudská myseľ inak obyčajne pláva.To ponorenie do prítomnosti človeku umožňuje nerušene prežívať konkrétny okamih na ceste a vypnúť.Tento čarovný moment je esenciou slobody. Často je to zážitok spojený s brutálnou akceleráciou, ktorá náhle pretne reťaz myšlienok a upriami pozornosť na to, čo sa deje práve tu a teraz. Čistý vnem... Otočením plynu sa dá nakresliť hrubá čiara za sebou samým.

 

Otázka: Iba na chvíľu?

 

Odpoveď: Áno.Tento zážitok je veľmi prchavý. Navyše sa u každého časom buduje tolerancia k podnetom, ktoré ho vyvolávajú. Na dosiahnutie rovnakého efektu môžete časom potrebovať napríklad viac koní. Lenže pozor, žiadna motorka neoslobodzuje od zákonov fyziky. No okrem takého krátkeho zážitku slobody je tu ešte iný, širší pocit slobody, ktorý sa viaže na konkrétne fantázie, sny a predstavy o slobode, vytvárané aj šikovným marketingom. Tento pocit sa môže opierať o celý rad menej intenzívnych zážitkov, ako je vysnívaný zvuk motora, vietor vo vlasoch, či vyložené nohy. Pocit slobody môžete mať aj na motorke, na ktorej sa po otočení plynu nič zvláštneho nestane.

 

Otázka: Kvôli tomuto pocitu jazdia ľudia na motorkách?

 

Odpoveď: Otázka prečo ľudia jazdia je fascinujúca. Je to otázka, na ktorú už má každý nejakú vlastnú odpoveď, aj keď si ju v skutočnosti mnohí zrejme nikdy priamo nepoložili. Pritom je to naozaj základná a zaujímavá otázka. Prečo jazdiť na motorke? Prečo sa zrážať po svete na dvoch kolesách?

 

Ak teda práve nechodíte na nejakej 4T 125-ke do práce v prešívanom kabáte, alebo sa nevozíte do školy na dovezenom skútri, tak zvyčajne sa pri motorkách nedá hovoriť o lacnom transporte. Peniaze, ktoré u nás väčšina ľudí naleje do motoriek, nie sú v pomere k ich príjmom vôbec zanedbateľné. Tým, že jazdíte na motorke, peniaze väčšinou neušetríte – akokoľvek sa už tento fakt doma re-interpretuje manželkám.

 

O pohodlí by sa tu tiež dalo povedať všeličo, ale kto na motorke jedným ťahom urobil aspoň štyristo kilometrov, vie, že sú na tele partie, v ktorých je to časom dosť intenzívne cítiť. Zima či dážď s vetrom síce premenia každú cestu na zážitok, ale o pohodlí to určite nebude. Ani slnko ako z reklamy vám ho nezaručí. Keď už naozaj pečie, tak sa nakoniec každý kúpe v pote, bez ohľadu na kombinézu, hi-tec membrány či vetracie sieťky. Po chvíli státia na križovatke každý prepotí aj starú mater. A to ešte nehovorím nič o bezpečnosti a ďalších účastníkoch cestnej premávky...

 

Otázka: Je to naozaj také zlé? Prečo to ľudia robia?

 

Odpoveď: Môže to byť samozrejme lepšie aj horšie. O tom je celý ten biznis okolo motoriek a doplnkov. Je jasné, že vyhrievané rukoväte, vyšší štít, či kvalitné membrány v oblečení zvyšujú váš komfort počas jazdy, no pokiaľ práve nie je celkom ideálne počasie, tak motorka cenou ani pohodlím nedokáže konkurovať iným formám dopravy. Napriek tomu je stále populárnejšia. Musí to teda mať iné dôvody.

 

Otázka: Aké?

 

Odpoveď: Zážitky a pocity slobody sú tu podľa mňa naozaj veľmi dôležité, aj keby to mala byť len ilúzia. Ľudia jazdia pre pocity a vzrušenie, ktoré to v nich vyvoláva, nie preto, aby sa niekam dostali. Je to trochu ako sex, môžete si tak urobiť bábo, ale ľudia ho častejšie majú z celkom iných dôvodov.

 

Otázka: Sú ešte nejaké iné dôvody presadnúť z auta na motorku?

 

Odpoveď: Myslím, že áno. Napríklad túžba po identite, spojená s nejakou konkrétnou predstavou „motorkára“, môže byť veľmi motivujúca. Potreba určitej komunity tiež zrejme zohráva dôležitú úlohu. Človek je spoločenská bytosť. Aj keby sa príslušnosť k takejto skupine prejavovala iba formálnym gestom, ako je pozdrav rukou či bliknutie oproti idúcemu motorkárovi, aj to môže niekedy dať človeku pocit, že niekam patrí. Motorkári sú navyše veľmi príjemná komunita. Možno práve tá zraniteľnosť na cestách v nich kultivuje zvláštnu kvalitu.

 

Otázka: Zraniteľnosť? Motorkári na cestách pôsobia skôr sebavedome.

 

Odpoveď: Niektorí môžu pôsobiť sebavedome. Motorka sa nepodobá na alkohol iba tým, že na nej môžete zostať závislý. Je tu ešte jedna vec. Aj motorky dokážu u človeka vyvolať pocit prevahy a sily napriek tomu, že ho v skutočnosti robia veľmi zraniteľným, presne tak ako alkohol. No každý, aj ten najväčší magor s potlačeným pudom sebazáchovy, každý si sem-tam uvedomí realitu. Stačí, aby vám niekto nedal prednosť... Keď si sadnete na motorku, dávate ľuďom, čo práve náhodou idú okolo, do rúk moc nad vaším zdravím aj životom. Je to ako podávať im na ulici nabitú zbraň. Miliónkrát sa nemusí stať nič, ale raz to môže skončiť zle. Väčšina ľudí to aspoň podvedome chápe.

 

Otázka: Akú úlohu podľa teba hrajú vo svete motoriek peniaze?

 

Odpoveď: Veľkú, no nedá sa povedať, že by išlo o zábavu pre ľudí v balíku. Jazdiť sa dá aj s malým rozpočtom. Potrebujete skôr veľké srdce a aspoň trochu šťastia. Nikdy v živote som sa nestretol s najmenším náznakom ponižovania, nikdy som nevidel, že by sa niekto niekomu vysmieval kvôli veku, stavu alebo cene jeho motorky. Jednoducho bratstvo, rovnosť, sloboda. Na druhej strane, motorky sú samozrejme aj veľký biznis a marketing tu zohráva dôležitú úlohu.

 

Otázka: Posledná otázka rozhovoru bude možno pôsobiť príliš ekonomicky, ale napriek tomu ju položím. Budú podľa teba motorky aj naďalej rastúcim trendom?

 

Odpoveď: Myslím si, že áno. Ľuďom zostáva na zábavu stále viac peňazí a motorky aj rôzne hi-tec vymoženosti sú pre nich dostupnejšie. To je prvý predpoklad rastu. Okrem toho existujú aj iné, veľmi dôležité, sociologické predpoklady. Spoločnosť sa, napríklad, začala výraznejšie orientovať na zážitky. „Mať“, tento starý imperatív ranného kapitalizmu, postupne nahrádza nový, rovnako kategorický príkaz „Zažiť“ alebo skôr „Zažívať a zdieľať“.

 

Fotky z ciest a krátke videá sa zbierajú ako zlaté vajcia. Čím extrémnejší zážitok, tým ochotnejšie ho poslucháči konzumujú. Aj preto ľudia opúšťajú svoje pohodlie a vydávajú sa za dobrodružstvom. Fotografiami z dvanásť hodinovej cesty v klimatizovanom kupé nového IC vlaku budete okolie obťažovať. No tisíc kilometrov na motorke vo vetre a daždi, to už je silný príbeh, to je zážitok. Motorka jednoducho nie je iba dopravným prostriedkom tak ako vlak, a preto s ním na trhu nemusí súťažiť. Je to prosto zábavný agregát produkujúci silné zážitky rôzneho druhu. Ľudia si za to radi zaplatia.

 

Zároveň tu pôsobia ďalšie, už čiastočne aj spomenuté motívy. Zamestnanie, rodina, sociálny status, všetko to, čo v minulosti pomáhalo človeku stabilizovať jeho identitu a hovorilo mu, kým je, všetko to sa dnes stalo provizórnym, dočasným a neistým. Láska k slobode a dvom kolesám preto poskytuje vzácny materiál na stavbu pevnej identity. Či operuješ na klinike alebo kopeš kanál, či máš peniaze alebo nie, či máš rodinu alebo nie, keď si raz motorkárom/kou môžeš ním/ňou zostať navždy. To je silné nie?

 

Neočakávam ani úpadok záujmu o tému slobody. V spoločnosti, ktorá ekonomicky zotročuje také široké vrstvy obyvateľstva, musí byť obchod so slobodou zlatá baňa, aj keby sa tu predávala iba čistá ilúzia. Ľudia sa chcú aspoň na chvíľu cítiť slobodní, zabudnúť na hypotéky, úvery, excelovské tabuľky, nočné smeny, vedúcich pracovníkov aj ich ambiciózne ciele. Nuž a motorka je u nás tradične veľmi silným symbolom slobody. Ak v tejto situácii niekto na trhu ponúka pocit slobody, spolupatričnosti, rovnosti a stabilnú identitu, tak si myslím, že v najbližších rokoch mu určite nebudú chýbať zákazníci.

 

Otázka: Predsa len ti ešte na záver položím jednu osobnú a totálne nefilozofickú otázku. Aká bola tvoja prvá motorka, tvoja najlepšia motorka, a na čom práve jazdíš?

 

Odpoveď: Prvý bol Simson electronic prerobený na enduro. Už je to dvadsaťštyri rokov...Honda CB-500 bola dokonalá tým, že sa na nej absolútne nič nikdy a nikde nepokazilo, ani jeden defekt, proste zázrak. No a práve jazdím na starej GS-ke F 650 s motorom Rotax, ktorá ide ako hodinky- vietnamské (smiech). Ďakujem za pozvanie.

 

 

Autori textu: Petr Kocina, Ciprián Turčan

 

 



RSS | Obchodné podmienky © MotoRoute 2009-2019 Všetky práva vyhradené.

MotoRoute Slovakia, s.r.o., Sabinovská 49, 082 21 Veľký Šariš, IČO: 47 359 889, DIČ/IČ DPH: SK2023891364 zapísaná v OR SR Oddiel Sro, vložka č. 29068/P.